Rețetă simplă de pâine cu maia naturală

Am așteptat să treacă Paștele cu mirosul său de cozonaci ca să-ți dau rețeta de pâine cu maia naturală iar la final de articol îți voi împărtăși cea mai recentă descoperire pe care am făcut-o în materie de pâine.

Sper că ai obținut propria maia pentru pâine iar dacă nu ți-a ieșit nu te descuraja, mai încearcă. Nici eu nu am reușit de prima dată și chiar merită tot timpul și efortul deoarece vei putea folosi acest ingredient pentru un timp nedeterminat fiind suficient doar să  hrănești maiaua care vei vedea că nu este deloc pretențioasă.

Dacă nu ai citit articolul despre beneficiile pâinii cu maia naturală îl găsești aici iar pentru a citi cum să faci maia pentru pâine apasă aici.

Încercând să scriu acest articol mi-au tot venit în minte rețete mai complicate de pâine cu maia în care se dau cantități și alte cifre, rapoarte, procente și trebuie să recunosc că m-am gândit că rețeta mea nu se ridică la acel nivel dar pe de altă parte are avantajul de a fi mai simplă, deci mai ușor de pus în practică.

Nu am pretenții de specialist în produse de panificație iar dacă tu ești ca și mine,o persoană din zilele noastre destul de ocupată rețeta aceasta va împăca sănătatea și gustul autentic cu alte sarcini pe care le ai de îndeplinit.

Să trecem la treabă și să vedem cum procedăm pentru a obține pâinea cu maia de care eu m-am îndrăgostit.

În primul rând vreau să știi că organizarea și răbdarea sunt foarte importante pentru a obține această pâine deosebită. Deoarece maiaua se folosește în momentul de creștere maximă va trebui să o hrănești cu câteva ore înainte de a frământa aluatul sau seara pentru a o folosi în dimineața următoare.

Făcând îți vei da seama cum să te organizezi ținând cont și de programul tău.

Ca ingrediente ai nevoie de:

  • 1kg făină – eu folosesc de obicei făină integrală de grâu deoarece sunt pro alimente integrale iar un kg de făină îmi permite să obțin mai multă pâine care se păstrează foarte bine, inclusiv la congelator pentru perioadele când nu am timp de frământat. Poți folosi și făină albă iar după ce te mai obișnuiești cu rețeta poți încerca și făina de secară sau de ovăz.
  • maia – în momentul de maximă creștere.
  • apă
  • sare – 1linguriță

Pasul 1.  Pregătești maiaua

Scoți maiaua de la frigider, arunci jumătate din ea și pui cealaltă jumătate într-un vas curat pentru a o hrăni adică adaugi apă și făină (100-200 g) amestecând până obții consistența inițială.

Lași maiaua să crească la temperatura camerei și o poți folosi când este în momentul de creștere maximă adică atunci când și-a dublat sau triplat volumul. Acest lucru se va întâmpla în câteva ore.

Pasul 2. Frămânți aluatul

Când maiaua este în momentul de creștere maximă o transferi în vasul în care vei frământa având grijă să oprești o cantitate mică  pe care o păstrezi la frigider pentru pâinile viitoare.

Dizolvi maiaua în puțină apă apoi adaugi făina, sarea, apă treptat și începi să le amesteci și să frămânți cel puțin până când aluatul se desprinde de pe vas și mâini și este ușor de modelat.

Acum lași aluatul la crescut la temperatura camerei acoperit de un prosop. Dacă ai frământat seara poți lăsa aluatul și la frigider până dimineața.

Timpul de creștere variază în funcție de mai mulți factori: tipul de făină, cantitatea de maia pe care ai folosit-o, temperatura camerei, timpul minim fiind de vreo 4 ore.

În acest timp când treci pe lângă aluat îl mai bagi puțin în seamă adică îl frămânți puțin aducând marginile spre centru. Dacă nu mai ai timp de partea asta nu este o mare problemă dar vei vedea că dacă ai mai multă grijă de aluat și el te va răsplăti cu o pâine mai crescută.

Pasul 3. Coacerea

Când ești mulțumit de cât de mult a crescut aluatul este momentul să dai formă pâinilor tale și să le coci. Eu folosesc cel mai des tava mare de la cuptor tapetată cu hârtie de copt în care pun pâinile de diferite forme în funcție de inspirația de moment. Poți folosi și tăvi de cozonac.

Dai drumul la cuptor ca să fie încins (eu coc pâinea la 200 °C ). Înainte de a le pune la copt le mai lași în tavă vreo jumătate de oră.

Dacă vrei să obții o coajă mai crocantă poți pune la începutul coacerii (15-30 de minute) o tavă cu apă în cuptor, sub tava de pâine apoi o scoți afară și lași pâinea să se coacă 45-60 de minute (verifici gradul de coacere care depinde și de cuptor).

După ce s-a copt scoți pâinea din cuptor și o învelești într-un prosop lăsând-o să se răcească. Dacă îți place pâinea caldă sigur că poți gusta din ea dar ține cont că se taie mai ușor când se răcește iar caldă este mai calorică.

Observații:

  • rețeta nu este una fixă – pe măsură ce experimentezi și faci pâine de câteva ori îți vei da seama mai exact cum să procedezi și vei putea face anumite schimbări în rețetă în funcție de preferințele tale, de programul tău etc.
  • nu te aștepta să-ți iasă o pâine ca cea din comerț – poate la capitolul aspect și creștere pâinea ta va fi altfel decât cea cumpărată dar este o pâine adevărată, mult mai sănătoasă decât cea din comerț și în plus este făcută de tine cu ingrediente controlate și cu dragoste fapt ce o transformă într-o pâine mai calitativă.
  • dacă folosești făină integrală s-ar putea ca pâinea să nu crească foarte mult deoarece tărâța din făină este mai grea dar vei simți gustul autentic și natural de grâu și vei beneficia de substanțe nutritive și fibre alimentare care nu se regăsesc în făina albă.

Așa cum ți-am promis la început de articol îți voi spune cea mai recentă descoperire a mea în materie de pâine. Este vorba despre pâinea mănăstirească, o pâine din făină integrală și fără coacere, dar despre ea îți voi vorbi altă dată.

Până atunci îți doresc mult spor la copt pâine cu maia iar dacă ai întrebări nu ezita să mi le pui.

Cu drag,

Mihaela Anghel

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *