Pofta de dulce – cum ne descurcăm cu ea

Gustul dulce este unul dintre cele patru gusturi de bază alături de acru, amar și sărat.

Din punct de vedere anatomic și fiziologic el este perceput la vârful limbii adică exact la polul opus față de amar care se percepe la baza limbii. Sigur s-a întâmplat să iei vreo pastilă cu înveliș dulce pe care l-ai și simțit inițial pentru ca pe măsură ce ai deplasat-o spre rădăcina limbii pentru a o înghiți să-i simți gustul amar.

Componentele cu gust dulce din alimente sunt denumite glucide (sau carbohidrați deoarece sunt formate din carbon, hidrogen și oxigen). Acestea sunt folosite de către organism în principal ca sursă de energie mai ales că ele eliberează foarte repede această energie dar sunt folosite și pentru refacerea țesuturilor, intră în alcătuirea ADN-ului și a unor enzime.

Principalele alimentele din care ne putem lua glucidele necesare sunt cerealele, legumele, fructele, laptele. În aceste alimente glucidele se află alături de alte substanțe cum ar fi grăsimi, proteine, fibre, vitamine și de aceea în timpul digestiei eliberarea glucidelor în sânge se face lent fără a crește glicemia (cantitatea de glucoză din sânge) peste limitele normale.

În stare aproape pură (monozaharide – glucoză, fructoză) glucidele se află în zahăr, miere și alți îndulcitori și se eliberează rapid în sânge determinând o creștere rapidă a glicemiei dar va urma o scădere la fel de rapidă pe care o vei resimți din plin deoarece te face să rămâi fără energie și să vrei din nou ceva dulce (ca un foc de paie!).

Deci în general probleme ne face consumul glucidelor în stare pură: zahăr, miere, diferiți îndulcitori dar și produsele din făină albă care este lipsită de fibre alimentare și determină și ea o creștere rapidă a glicemiei. Este ca și cum te-ai da pe un montagne russe: glicemia urcă și coboară vertiginos și o urmează îndeaproape nivelul tău de energie și de asemenea dispoziția ta.

În zilele noastre marea problemă o reprezintă aceste alimente în care glucidele se află în stare aproape pură: pâine albă, produse de cofetărie și patiserie, bomboane, înghețată etc. Acestea sunt foarte răspândite, mai precis sunt peste tot deoarece în spatele lor se află un mare interes financiar.

Cel puțin zahărul se găsește într-o varietate de alimente dintre care unele la care nici nu te aștepți: zacuscă, murături, sucuri, conserve, sosuri, pâine. A devenit chiar dificil să te ferești de el și ca și cum nu ar fi de ajuns că ridică glicemia atât de repede mai dă și dependență.

Întrucât produsele cu zahăr îți dau pe moment o stare de bine și te fac să uiți pentru un timp (cât mănânci) de problemele pe care le ai este asemănător unui drog și dă dependență.

La toate acestea (dacă nu ți se par de ajuns) se adaugă reclamele care ne îndeamnă să consumăm produse cu zahăr pe principul că ne vom simți bine și vom avea energie (doar pe moment – ține cont de asta!).

Atunci când se face o reclamă sunt consultați diferiți specialiști inclusiv psihologi pentru ca reclama să atingă exact punctele noastre sensibile, ale consumatorilor folosindu-se de emoțiile noastre. Gândește-te la o reclamă a unui produs cu zahăr și vei înțelege ce spun. Mănânci produsul X și reclama îți promite că instantaneu te vei simți bine, vei deborda de energie și vei ajunge și într-un peisaj de vis.

Tu cumperi produsul, îl mănânci, este bun în gură dar unde este energia promisă? Mai degrabă vei consuma energie ca să îl digeri. De peisajul de vis nici nu poate fi vorba, ești tot la tine în cartier.

Ține cont că aceste reclame au contribuit la surplusul tău de kilograme și la epidemia de obezitate din zilele noastre.

Acestea fiind spuse vreau să-ți dau câteva soluții pentru a-ți reduce pofta de dulce și aici mă refer la acel dulce nesănătos și care îngrașă. Eu ți le dau în ordine aleatorie iar treaba ta este să le încerci și să le aplici suficient de mult timp pentru a obține beneficii.

  • Mănâncă încet și mestecă bine mâncarea. În acest fel îi dai corpului tău timp să simtă că l-ai hrănit pentru ca apoi să nu mai ceară ca un copil mic din nou ceva dulce. Dacă mesteci foarte bine mâncarea vei constata că unele alimente sunt dulci întrucât mestecatul îndelung eliberează glucidele din ele. Mestecă bine o bucățică de pâine și vei constata că este dulce.

 

  • Dacă ți-e foame mănâncă. De exemplu dacă ți se face foame la serviciu asigură-te că ai ceva de mâncare, nu sta nemâncat pentru că apoi îți va fi mult mai greu să-ți controlezi pofta de dulciuri. Se întâmplă astfel deoarece când ni se face foame ne scade glicemia și o dată cu ea ne scade și voința și atunci pofta ne va controla pe noi și nu noi pe ea.

 

  • Consumă alimente integrale, adică alimente cât mai aproape de starea lor naturală, de exemplu fructe și legume cât mai puțin prelucrate, cereale integrale. Glucidele din aceste alimente se eliberează lent în sânge și nu cresc dramatic glicemia pentru ca apoi aceasta să scadă brusc și să-ți creeze din nou pofta de dulciuri.

Alimentele procesate (cele din făină albă, orez alb, sucurile de fructe, piureul de cartofi, dulciurile clasice) eliberează rapid glucidele în sânge și determină creșteri și scăderi bruște ale glicemiei.

  • Consumă dulciuri sănătoase. Vreau să te liniștesc și să-ți spun că nu este nevoie să renunți la dulciuri ci să înlocuiești dulciurile clasice cu unele mai blânde cu silueta ta. De exemplu: fructe crude, fructe uscate, batoane din cereale, semințe și fructe uscate (le găsești la magazinele naturiste și în unele supermarketuri – citește eticheta ca să nu aibă zahăr adăugat sau îndulcitori artificiali).

 

Poți învăța chiar tu să-ți pregătești astfel de dulciuri. În loc de făină albă, zahăr, ulei rafinat cum folosești la o prăjitură clasică poți încerca o combinație de felul: semințe de floarea-soarelui, curmale, ulei de cocos, puțină sare, scorțișoară, cacao de calitate, le amesteci într-un robot de bucătărie și va ieși o minunăție.

Nu va semăna cu prăjitura pe care obișnuiești să o prepari dar va avea un gust dulce adevărat, va fi aromată, îți va potoli pofta de dulce și îți va oferi și energie.

  • Găsește alte soluții de a-ți face viața dulce. Noi tânjim de multe ori după ceva dulce deoarece în viața noastră ne lipsesc astfel de surse. La serviciu ne stresăm, acasă avem o mulțime de lucruri de făcut, relațiile noastre se deteriorează, televizorul ne bombardează cu știri neplăcute etc. și atunci ne refugiem în dulciuri, ele ne alină pe moment dar de fapt doar sărim din lac în puț.

Găsește modalități de a aduce dulcele în viața ta:

  • Fă-ți timp pentru tine, pentru a te relaxa, pentru a face ceva care îți place;
  • Vorbește cu un prieten de încredere căruia îi poți spune ce te apasă;
  • Petrece timp de calitate cu cei dragi, îmbrățișează-i;
  • Fă mișcare – îți va da o stare de bine și îți va reduce poftele;
  • Cere ajutor când sarcinile te copleșesc (mai ales dacă ești femeie);
  • Ieși în natură și încarcă-ți bateriile.

Poți continua lista cu alte surse care îți aduc o stare de bine care să te ajute să reduci din doza zilnică de zahăr.

Acum secretul constă în a aplica ceea ce ai citit. Poți începe cu ceea ce ți se pare mai ușor apoi treptat poți trece prin toate pentru a vedea ce ți se potrivește. Dacă rămâi doar la stadiu de citit nu vei simți nicio evoluție și nu vei obține niciun beneficiu.

Aș vrea ca din acest articol să rămâi cu ideea că îți poți controla pofta de dulce și că nu trebuie să mai rămâi sclavul ei. Trebuie doar să acționezi în acest sens.

Mihaela Anghel

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *